
Derkshoes heeft vorige maand zijn Kwaliteitsbeeld 2024 aangeleverd bij Zorginstituut Nederland. Deze verantwoording geeft een integraal beeld van hoe Derkshoes werkt aan kwaliteit van zorg. Het is de eerste keer dat zorgorganisaties op deze manier verantwoording afleggen. Directeur-bestuurder Hester van Gorkum is blij met de nieuwe manier van verantwoording afleggen. ‘We staan voor grote veranderingen in de zorg, onder meer door de toenemende zorgvraag en complexiteit van zorg. Het Generiek Kompas dat leidraad is voor het Kwaliteitsbeeld sluit goed aan bij deze veranderingen. Als Derkshoes kunnen we met het Kwaliteitsbeeld dan ook goed zichtbaar maken aan welke vernieuwingen wij werken.’ Hier vind je het Kwaliteitsbeeld 2024 van Derkshoes.
Het Kwaliteitsbeeld geeft openbare informatie over de kwaliteit van zorg. Alle organisaties die zorg bieden aan kwetsbare ouderen of chronisch zieken zijn verplicht om het nieuwe integrale Kwaliteitsbeeld aan te leveren volgens het Generiek Kompas . Uniforme bouwstenen zijn: wensen & behoeften kennen, bouwen van netwerken, het werk organiseren, leren & ontwikkelen en inzicht in kwaliteit.
Reablement en community care
Derkshoes staat voor cliëntgerichte zorg en ondersteuning. Dat vraagt om luisteren en echt begrijpen wat de wensen en behoeften van cliënten en hun naasten zijn. In 2024 is hiermee een begin gemaakt. In 2025 krijgt het een structureel vervolg met nadruk op reablement, zodat cliënten zo lang als mogelijk zelfstandig kunnen blijven en kunnen doen waar ze blij van worden. Daarbij is de samenwerking met mantelzorgers, vrijwilligers, de dorpsgemeenschap en andere sociale netwerken belangrijk. Dit krijgt in 2025 een vervolg vanuit visie op hoe formele en informele zorg samenwerken.
Nieuwe teams en functies
Onder de noemer Derkshoes ANDERS is in 2024 een ontwikkeling in gang gezet, waarbij Derkshoes van een taakgerichte organisatie naar een cliëntgerichte organisatie gaat. Met het oog daarop komen er nieuwe integrale teams zorg & welzijn, een overstijgende verpleegkundige dienst en één ambulant team. In 2025 start een pioniersteam dat de nieuwe manier van (samen)werken in de praktijk gaat brengen. Vanuit gezamenlijke reflectie gaan de andere teams ook aan de slag. Dit vraagt om een leerklimaat waarin medewerkers en vrijwilligers vragen stellen en oplossingen – hoe kan het wél? – durven omarmen.
Continu verbeteren
Vanuit de kernwaarden cliëntgericht, duurzaam, gelijkwaardig en vernieuwend werkt het Derkshoes continu aan verbeteringen . Audits en ervaringsonderzoeken geven richting aan deze verbeteringen. In 2025 bouwt Derkshoes verder aan een kwaliteitsmanagementsysteem dat kortcyclisch meet en inzicht geeft in wat goed gaat en beter kan. Zodat iedereen die betrokken is bij de zorg van Derkshoes continu kan bijdragen aan ‘een fijne dag voor iedereen’.